De Politieke Partij en het Buckler Drama

Politieke partij nlontwikkeld.nl

 

 

De Politieke Partij en het Buckler Drama

 

Heel lang geleden, in de zomer van 1988, werd er in Nederland een nieuw biertje op de markt gebracht. Naast de grote H dacht dit bedrijf een nieuwe doelgroep gevonden te hebben in Nederland. Bier met minder, later zonder, alcohol voor ieder die nog moet rijden of gewoon helder wil blijven. Helemaal niets mis mee, dit is de reden dat veel mensen gewoon water drinken of een sapje, alcohol is niet altijd gewenst.

YOUP

Oudejaarsavond 1989 volgens goed gebruik wordt het jaar doorgenomen door de cabaretier van dienst. Youp mocht deze keer voorgaan, hij nam tussen de regels door Buckler op de hak,

Youp 10 points, Buckler ging af door de achterdeur.

Buckler was ruim een jaar op de markt, maar bier zonder alcohol is dat wel bier. Volgens Youp was Buckler geen bier, niet te drinken, hij mag dat zeggen als consument. Jammer voor producent H dat er zo veel mensen waren, die dit hoorden en het eigenlijk wel eens waren met hem.

 

KLANTGERICHT

Deze lijn kunnen we doortrekken naar de verkiezingsperiodes van de laatste 10-20 jaar. De politieke partijen vertellen over hun voorgenomen ideeën voor een nieuwe kabinetsperiode. De verkiezingscampagnes worden steeds meer klantgericht, ondersteund door ervaren professionals in de verkooptechniek. De politieke inspiratie wordt met doos, lint en bloem bij de mensen aangeboden, dit is ons product.

Youp deelde als consument van bier zijn beleving en ervaring met Nederland. Mensen die hun stem uitbrachten doen dat ook steeds meer, via social media, thuis of op straat. Hier zien we heel duidelijke overeenkomst, maar is er geen verschil tussen het product bier en de inspiratie van een politieke partij?

 

KAMERLID

We zijn zeker de laatste 10-20 jaar tijdens de verkiezingscampagne terecht gekomen bij een productpresentatie. Het programma is heel strak uitgewerkt en de vertegenwoordigers, de potentiële kamerleden, zijn professioneel getraind.

Deze training gebeurd door communicatiespecialisten, pr medewerkers, spindokters, framingprofessionals uit het bedrijfsleven. Veel van deze mensen komen nog uit de tijd dat het niet uit maakt hoe of wat je verkoopt als het maar veel is met een mooie marge.

Zij blazen de ego’s van de potentiële kamerleden op. Vertellen precies hoe het partijproduct als succesvol accountmanager het beste te verkopen is. Wat er na de verkiezingen overblijft van deze beloften is niet hun probleem, de meeste hebben dan al weer een andere klus.

En zo is de overeenkomst tussen Buckler en de politiek de laatste jaren steeds duidelijker geworden. Buckler is niet lekker en de politicus doet het niet goed, dat is de algemene trend.

 

COMMUNICEREN

Een dan komt Geert, Trump of Le Pen, allemaal specialist in het communiceren, spinnen, pr en framen of gewoon vaak en veel hard roepen. Vertellen deze mensen onzinnige dingen, niet altijd, maar ze hebben geen echte oplossingen voor hun land. Die zijn ook vaak te moeilijk om even op één A-viertje te presenteren, laten we wel heel eerlijk blijven.

De kiezer, te vaak teleurgesteld de laatste 10-20 jaar, wil zo graag verbetering en verandering voor Nederland. Zij willen deze sterke leider zo graag geloven, want nu gaat het echt gebeuren. Helaas gaan ze ook bij deze populist, want dat zijn het grotendeels wel, weer een Bucklermoment beleven.

 

POLITIEK

Kan het anders ja natuurlijk, stemmen kan 52 weken per jaar 24/7. Om de vier jaar tellen we eenmalig al de stemmen, tussen door nooit, gebruik DigiD voor de toekomst. Reclamecampagnes kunnen we dan ook direct mee stoppen. Den Haag gaat aan het werk, met of zonder politieke partijen want er is verandering nodig. Wij laten ons nu door het achterhaalde systeem gek maken en dan klagen dat het niet goed gaat.

Velen van ons weten dat reclame maar heel weinig met de waarheid heeft te maken. Moet de politiek ook heel snel mee stoppen, gewoon echt aan het werk. Daarom halen we voor de buis ook massaal koffie thee of bier als de pingels pingelen, of brengen we juist wat weg.

De politiek gaat heel gewoon samen de schouders er onder zetten. Nu we stoppen met verkiezingscampagnes is het niet noodzakelijk dat de politiek ons onzinnige pr praatjes verkoopt. De ego’s zijn dan niet meer zo uitvergroot, samen kunnen de nieuwe kamerleden aan de slag voor een stabiel ruim meerderheidskabinet. Denk even na hoe jij dit thuis in jouw gezin zou organiseren, de oplossing is toch simpel.

En toen kwam er een Alien op aarde die in gesprek ging met de eerste persoon die hij tegen kwam.

 

TOEKOMST

Moet Nederland zo door gaan, wij NL Burgers doen dit elkaar allemaal aan. Gaan we zo door dan blijven de Bucklermomenten steeds voorbij komen. De frustratie groot, wie wil dit voor zijn of haar kinderen.

 

Wees je bewust dat jij al de informatie die je hier kunt vinden kan delen in jouw omgeving. Spreek hier over en deel het in je netwerk en social media. Jij kunt jouw omgeving helpen ontwikkelen ze informeren en laten nadenken over thema’s die ze niet iedere dag via de radio/tv/krant meekrijgen. Wil jij op de hoogte blijven van de laatste bijdragen bij NLontwikkeld. Vul je gegevens in voor de wekelijkse nieuwsbrief.  Deze teksten mag je delen natuurlijk zet nlontwikkeld.nl er wel bij Cor van der Kaaij 2017-03-01

Eén gedachte over “De Politieke Partij en het Buckler Drama”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *