Stemmentracker maakt stemwijzer en kieskompas overbodig

StemmenTracker nlontwikkeld.nl

 

 

StemmenTracker maakt stemwijzer en kieskompas overbodig

De stemmentracker is een nieuw hulpmiddel in het informatie doolhof van de komende verkiezingen. Naast de al langer bestaande stemwijzer en kieskompas, waar veel mensen gebruik van maken, is dit een prettig digitaal hulpmiddel.

De campagneperiode voor de verkiezingen is de laatste jaren verworden tot een circus. De meeste politieke partijen maken optimaal gebruik van alle bestaande communicatie vormen. Na de zomervakantie van 2016 is het bombardement aan reclame door de partijen los gebroken. Het enige doel is dat jij het hokje van hun partij rood kleurt op 15 maart a.s, ze zijn je aan het verleiden.

 

RECLAME/PR MENSEN

Door deze overdosis aan informatie zien heel veel mensen door de bomen het bos niet meer. De ingehuurde reclame/pr mensen verzinnen de mooiste verhalen over de behaalde successen van de betalende partij. Fouten van de concurrent dikken ze extra aan, geen probleem wie betaalt bepaald.

De stemwijzer en het kieskompas brachten enige rust en inzicht voor mensen die geen zin hadden in het verkiezingscircus. Door het beantwoorden van vragen werd het duidelijk welk partijprogramma het meest in de buurt kwam van hun voorkeur. Het grote probleem was en is dat een verkiezingsprogramma vooral bestaat uit gewenste keuzes voor na de verkiezingen.

 

GEEN WOORDEN MAAR DADEN

Verkiezingsprogramma’s zijn vooral veel woorden en gaan niet over de daden, om het maar eens in voetbaltermen te houden. De partijen willen dit programma graag uitvoeren maar je krijgt totaal geen garantie of hen dat gaat lukken. Het is voor iedereen duidelijk dat een partij in een coalitie niet volledig vrij is. Maar wat is de invloed van de ingehuurde reclame/pr mensen in dit proces?

Deze ingehuurde reclame/pr mensen weten vanuit ervaring dat thema’s mooier voorstellen veel kan opleveren. Dus worden in de programma’s wensen opgenomen die niet of heel beperkt uitvoerbaar zullen zijn. Dit zijn wel leuke lokkertjes, waar mensen graag naar luisteren, over praten, blij van worden en hun voordeel mee willen doen.

Iedereen herkent dit vanuit de reclameblokken op tv, niet realistisch, ze houden je gewoon een worst voor waar je achteraan kan lopen. Triest dat de politiek dit ook doet, zij verkopen hun visie aan jou en je kinderen als product, wie neemt hun nog serieus zo.

 

DE STEMMENTRACKER

Nieuw in Nederland, de stemmentrackereen zusje van de stemwijzer. De stemwijzer neemt je mee op ontdekkingstocht naar de beloften van een partij voor de komende regeringsperiode. De stemmentracker kijkt naar de stemwijze van de partij in de laatste kabinetsperiode. Door het invullen van een vragenlijst naar jouw inzicht in deze laatste periode komen de twee lijstjes samen en zie je welke partij het dichts bij jouw voorkeur komt. Dus niet de woorden in die verkiezingscampagne maar de daden tijdens de laatste kabinetsperiode worden duidelijk gemaakt. Het begint gelukkig de goede kant op te gaan, daden, durf en visie worden getoond.

De stemwijzer maar ook het kieskompas blijken samen met de verkiezingscampagne achterhaald sinds de komst van de stemmentracker. De stemmentracker vertelt je welke keuze de politieke partijen echt maken, eigenlijk kunnen al de reclame/pr mensen zich nu op serieuzere zaken richten.

 

DOORONTWIKKELEN

Nu we toch goed bezig zijn moeten we direct ook maar een stap verder gaan. Iedere week of iedere maand via de stemmentracker onderzoeken en publiceren wat partijen beloofd hebben en wat ze echt doen. Kunnen we de verkiezingsmethode ook niet direct vervangen door DigiD stemming? Geen probleem al de stemgerechtigde burgers jaarlijks één keer uit te nodigen per DigiD  of een verbeterd alternatief, hun stem te laten uitbrengen.

Er zit ontwikkeling in het verkiezingsproces en de manier waarop wij ons stem kunnen bepalen en uitbrengen. Vraag is willen wij dat ook of hobbelen we lekker door op de oude manier. Laat je niet afschrikken door een “deskundige” die zegt dat dit allemaal onmogelijk is. Heel veel mensen gebruiken DigiD al lang en de ICT ontwikkeld zich veel sneller dan het rode potlood ooit heeft gedaan. Problemen zijn er niet die worden vaak gemaakt door mensen met belangen of zij die bang zijn voor de toekomst. Maar helder en nuchter nadenken is wel noodzakelijk.

 

Wees je bewust dat jij al de informatie die je hier kunt vinden kan delen in jouw omgeving. Spreek hier over en deel het in je netwerk en social media. Jij kunt jouw omgeving helpen ontwikkelen ze informeren en laten nadenken over thema’s die ze niet iedere dag via de radio/tv/krant meekrijgen. Wil jij op de hoogte blijven van de laatste bijdragen bij NLontwikkeld. Vul je gegevens in voor de wekelijkse nieuwsbrief.  Deze teksten mag je delen natuurlijk zet nlontwikkeld.nl er wel bij Cor van der Kaaij 2017-02-07

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *