Economische uitgangspunten in jouw gezin en NL bedrijfsleven

Economische uitgangspunten in jouw gezin en NL bedrijfsleven zijn eigenlijk heel simpel. Zorgen dat welvaart en welzijn, samen met de sociaal economisch status van je gezin goed is. Het gezin is het uitgangspunt voor ieders economie. Gaat het daar niet goed dan zijn de problemen wel heel dicht bij. Economie is gewoon huishoudkunde, de kunde hebben om het huishouden/gezin goed en liefdevol te laten draaien en ontwikkelen. Natuurlijk wil je dat het ieder goed gaat daar. Niet iedereen heeft daarbij dezelfde materiële of immateriële behoeften. De uitdaging is het hele gezin naar de basisbehoefte ondersteunen, zodat het ze goed gaat.

Het gezin is niets anders dan WIJ samen, en bekend thema hier. Bij NLontwikkeld is zorgen voor elkaar vanuit de gedachten dat wij allemaal gelijk zijn maar ongelijk in mogelijkheden het uitgangspunt. Wie kent de verhalen niet dat ieder gezinslid een bedrag of een groot deel van het salaris moest inbrengen om iedereen te onderhouden. Iedereen weet ook dat dit wel eens gepaard gaat met hele mooie maar soms ook minder momenten. De kreet aan het eind van mijn salaris hou ik een stukje maand over, was voor iedereen ooit wel eens een vervelende waarheid. Daar komt de huishoudkunde dus goed van pas om te zorgen dat inkomsten en uitgaven meer op elkaar moeten worden afgestemd.

Huishoudkunde is de basis van al de economische uitgangspunten. Alle grote denkers en ontwikkelaars zijn van hier uit gestart, zij kwamen ook uit een gezin. Aristoteles begon lang gelden met zijn economische verkenningen. Via Adam Smith, Keynes, Marx, Friedman komen we zo bij je buurman uit die ook precies weet hoe het zit. Economische uitgangspunten in jouw gezin en NL bedrijfsleven zijn voor hem duidelijk.

Maken wij even de sprong naar Nederland, dat gaat heel snel. Je verlaat in de morgen je geliefde gezin met de gezinseconomie en je komt direct terecht in de nationale economie van Nederland. Een totaal andere wereld, de vraag is hoe doen WIJ het buiten de privédeur. In de Nederlandse economie is WIJ een steeds minder gewenst thema. Na de 2e wereldoorlog werd Nederland opgebouwd door de totale bevolking. Niet dat ze het zo eens waren, denk maar eens aan de verzuiling. De christen, socialist, communist, liberaal en de rest hadden één ding wel door samen staan we sterker.

In de jaren 60 gingen al de zuilen langzaam schuiven niet altijd van harte maar ze kwamen in een andere tijdsperiode. Steeds meer mensen kwamen los van hun traditionele achtergrond en in de jaren 80/90 werd ik het thema. Ik is helemaal niet erg maar van ik werd het steeds meer ikke ikke. Als ikke goed bezig is kan ikke scoren, aanzien verwerven en meer gaan verdienen. Jobhoppen was populair, je ontwikkelen jezelf door kort bij meerdere bedrijven te werken. De korte termijn gedachte was dat je daar na 1 a 2 jaar niets meer kon leren. De hoogste tijd om een beter betaalde baan te zoeken, dat het bedrijf 1 a 2 jaar in je investeerde was geen overweging je ging gewoon verder.

Ook in de relatiesfeer zag je dit beeld, mensen die de gehele dag in de ikke modus stonden gingen privé zo door. Dat dit thuis niet gewenst was kwam niet altijd binnen bij ikke, relaties kwamen onder druk. Het gezin uit liefde gesticht bezwijkt onder de keuze dit gemaakt worden, hier CBS cijfers. Het aantal mensen dat ongehuwd samen woonden zijn hier door gebrek aan cijfers niet in verwerkt. Veel kinderen moesten het WIJ gezinsgevoel missen, het gezin uit liefde was failliet om in economische termen te blijven. Hoe de kinderen deze economische ontwikkelingen hebben ervaren is vaak geen interessante optie voor de ex geliefden

De ikke ikke cultuur is sinds de jaren 80/90 een uitgangspunt gebleven in een groot gedeelte van werkend Nederland. Mensen die zich als jobhopper hebben opgewerkt zitten nu vaak goed in het zadel. Velen blijven ikke ikke denken, moeten soms vanwege de scheiding nog alimentatie betalen, dus veel geld nodig.

Gelukkig zijn er ook andere bedrijfsculturen zoals het familiebedrijf. Door een ondernemer gestart en uitgebouwd, zonder externe aandeelhouders, maar met betrokken medewerkers. Winst investeren ze in de ontwikkeling van bedrijf en medewerkers en gaat (bijna) niet naar de aandeelhouder. De bedrijfscultuur en filosofie van het familiebedrijf is duurzaam stabiel en sterk door loyaal goed opgeleide medewerkers. Een heel goed voorbeeld is Priva, ze ontwikkelen duurzame oplossingen voor procesautomatisering en klimaatbeheersing voor de Agro en bedrijfsgebouwen vanuit De Lier – Westland

Hoe gaan we Nederland ontwikkelen en achterlaten voor onze kinderen, wat zijn onze economische uitgangspunten. Denk aan de sociaal economische ontwikkeling, wat doen we met werkend Nederland. Er is ook en hele grote groep die wel wil werken maar waar geen werk of plaats voor is nu, en dat is niet goed. Denk hierbij aan WW Bijstand   WAO/Wajong/WAZ

Blijft de AOW betaalbaar, zorg en onderwijs, gaan we werken met een basisinkomen. Maken we duurzame keuzes of toch maar niet. Vanuit de gezinseconomie zoals hierboven beschreven zorgen we voor elkaar. Hoogste tijd om dat in Nederland ook weer te gaan doen, niet pamperen natuurlijk. Bij NLontwikkeld is zorgen voor elkaar vanuit de gedachten dat wij allemaal gelijk zijn maar ongelijk in mogelijkheden het uitgangspunt.

Duidelijk dat we daar wel andere leiders voor nodig hebben bij lerende leiders noemen ze dat verbindend en presentieleiderschap. Leiders die begrijpen dat WIJ altijd beter functioneert dan Ikke, en zich ook zo in het bedrijf opstellen. Bij familiebedrijf Priva De Lier doen ze dat al jaren met groot succes, gelukkig zijn er nog veel meer inspirerende bedrijven.

 

Wees je bewust dat jij al de informatie die je hier kunt vinden kan delen in jouw omgeving. Spreek hier over en deel het in je netwerk en social media. Jij kunt jouw omgeving helpen ontwikkelen ze informeren en laten nadenken over thema’s die ze niet iedere dag via de radio/tv/krant meekrijgen. Deze teksten mag je delen natuurlijk zet nlontwikkeld.nl er wel bij Cor van der Kaaij 2016-08-29

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.