De wetenschap van Communicatie.

communicatie nlontwikkeld.nl

 

De wetenschap van Communicatie

Het is bij voetbal zo heerlijk duidelijk 2 keer 11 mensen rennen achter een bal en na 2 keer 45 minuten is het spel afgelopen. Meestal wint de beste soms blijft het onbeslist. Zelfs professionele coaches als Cruijff en van Gaal waren niet altijd succesvol vanuit hun kennis, ervaring. Maar wie durft te beweren dat voetbal wetenschap is?

Sinds 2008 draait de wereldeconomie minder en wordt frequent raad gevraagd bij mensen die het wel weten.

Als er iets duidelijk is geworden dan is het wel dat deze deskundigen konden vertellen wat er het laatste jaar was gebeurd maar dat hun voorspellingen voor het komende jaar op termijn volledige onzin bleken te zijn. Hooggeleerde, goed betaalde, zeer ervaren deskundigen in deze ook wel economen genoemd hadden heel vaak geen idee. Economie is zeer zeker geen wetenschap.

 

COMMUNICATIE

We hebben er dagelijks allemaal mee te maken. Iedereen communiceert, verbaal of non verbaal  al vanaf de eerste dag is er een roep om eten.

Er zijn mensen die van Communicatie hun beroep maken, als adviseur, strateeg, voorlichter en nog vele varianten  die overal hun ‘professionele sporen’ achterlaten.
Zo ook in de media. Via die media krijgen we dagelijks reclame over ons heen waarvan ik denk: “koekoek! Denken jullie dat ik blond ben of zo?!”

Waar is eigenlijk die professionaliteit als de directeur van een bedrijf weer eens een peptalk komt houden? Het gaat goed met het bedrijf, maar moet beter en hij weet hoe jij moet volgen. Terwijl hij niet weet wat er echt op die werkvloer speelt en de plank geheel mis slaat.

Niemand ontkomt aan de verkiezingen van 2017 en de politieke partijen communiceren de meest fantastische teksten die volledig los staan van de werkelijkheid. Fraaie volzinnen, slogans en beloften komen via die communicatiespecialisten die beloften, inspanning verkoopt als producten bij een commercieel  bedrijf. Overheids ’producten’ die een beloften inhouden, als iedereen maar de bedrijfslijn volgt; kopen maar die producten … oh, nee stem op ons. Maar er is bijna geen verschil. Alsof  voorgespiegelde ‘werelden’ te koop zijn.

En mensen doorzien deze producten, frames en velen zijn hier ook klaar mee met deze bedrijven, reclames en politiek met alle gebrek aan realisme!  Ook de communicatieprofessionals zijn hier meer en bewust van hun verantwoordelijkheid in de ingeslagen weg met een communicatie die vaker lijkt op manipuleren dan verbinden. Al komt dit besef om te kantelen naar een andere communicatie maar mondjesmaat.

Over Communicatie zijn er al vele boeken verschenen met ‘goed bedoelde’ visies zoals Cruijff en van Gaal ook deelden, maar daardoor wordt en is Communicatie echt geen wetenschap.

CommTop is een groep mensen die staat voor de Ethiek in de communicatie. Zonder verkopen van nieuwe werelden, geen varken met lippenstift verkopen als topmodel. Volgens deze Communicatie daalt de directeur af naar de werkvloer om hier zijn eerlijke visie te geven. De politiek kan hiervan leren: Eerlijk zijn naar haar Burgers, achterban en doen wat er gevraagd wordt en niet blijven hangen in het eigen belang en de macht van het partijprogramma.

 

PROFESSIONELE COMMUNICATIE

Eigenlijk is professionele communicatie heel simpel voor iedereen die zijn brood hier mee verdient. Vertel en doe geen dingen die je ook niet voor je kinderen en geliefden wilt. Praat en beslis op de werkvloer zoals je thuis zou doen.

Maak keuzes, wees eerlijk, en je zult er gelukkig van worden en blijven. Dat doen de mensen van CommTop, dat velen dit voorbeeld mogen volgen voor Nederland.

Voetbal, economie en communicatie, het is allemaal geen wetenschap. Hoogstens doorontwikkelen op ideeën en gedachten uit het verleden. Soms succesvol maar vaak niet maar dan een basis voor het nu. Van de fouten uit het verleden leren en je doorontwikkelen is geen schande, de echte professionals doen nooit anders.

 

Boris van de Ven voor Cafe Weltschmerz in gesprek met CommTop man Hans Siepel. Thema: communicatie schept valse werkelijkheden.l

 

Wees je bewust dat jij al de informatie  die je hier kunt vinden kan delen in jouw omgeving. Spreek hier over en deel het in je netwerk en social media. Jij kunt jouw omgeving helpen ontwikkelen ze informeren en laten nadenken over thema’s die ze niet iedere dag via de radio/tv/krant meekrijgen. Wil jij op de hoogte blijven van de laatste bijdragen bij NLontwikkeld. Vul je gegevens in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Deze teksten mag je delen natuurlijk zet nlontwikkeld.nl er wel bij. Cor van der Kaaij 2017-01-17

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.