#TK2017Pr/hoogstetijdvoor wat je wil doen tijd

verkiezings-pr-reclame-nlontwikkeld.nl

Wij burgers van Nederland mogen weer naar de stembus op 15 maart 2017 voor de 2e kamer verkiezingen #TK2017. De 2e kamer is opnieuw herkiesbaar en wij doen dat gelukkig op een democratische manier door de burgers die daar toe gerechtigd zijn de kans te geven hun stem uit te brengen. De maanden daarvoor wordt het steeds onrustiger in Den Haag en bij de verslag doende media. Het laatste jaar is al heel belangrijk voor de sfeer die de burgers over een partij ervaren. Gaat het aan de buitenkant met een partij goed en bij de concurrent zo maar iets minder, dan kan de winst in stemmen dus zetels groot zijn. Media spelen daar een heel belangrijke rol in. Zij zitten altijd bovenop iedere nieuwsontwikkeling of nieuwshype, want wat is echt nieuws, en moeten daarnaast ook voor eigen behoud scoren bij de burger.

Wat wil de burger, de kiezer, eigenlijk in de aanloop naar 15 maart 2017 van de politiek? Zijn wij ons daar bewust van. Veel mensen in Nederland noemen Amerika ons voorland op gebied van media en cultuur, dat zal zeker niet op alle gebieden zo zijn maar de verkiezingskoorts nemen wij wel een beetje over.

In 2016 kun je geen tv/krant of nieuwssite openen zonder bedolven te worden onder het nieuws over de voorverkiezingen in Amerika. Volgens mij en velen lijkt het wel op een soap: veel herrie, langdradig herhaling op herhaling… heel slaapverwekkend. Het lijkt mij sterk dat de gemiddelde burger in Amerika dit circus nog echt serieus neemt maar zij moeten het wel betalen via privé of bedrijfsbijdragen. Deze soap is een feest voor de pr medewerkers en al hun collega’s maar of de politieke  partijen er ook echt blij van worden is zeker niet duidelijk.

En dan Nederland, gaan wij ook die kant op? Willen wij ook die kant op? Laat ik duidelijk zijn: nee, zeker niet. De titel zegt #TK2017Pr/hoogstetijdvoor wat je wil doen tijd, al die pr en reclame blabla voor de verkiezingen van 2017 maak je er niet druk om hoogstetijdvoor om te doen wat leuk en prettig is. Als iedere Nederlander er zo in zou gaan staan kijkt niemand meer naar die tenenkrommende verkiezingsprogramma’s, neemt geen flyers aan en volg geen krant/tv/internetnieuws meer over de verkiezingscampagne. Het zal duidelijk zijn dat zonder kijkers/lezers de politiek en media zich anders gaan opstellen. Vraagje, waarom zou jij hier je tijd aan verspillen?

Weet jij wel waar het hier over gaat bij deze verkiezingscampagne? De politieke partij heeft onderzoek laten doen naar de voorkeuren van hun doelgroep en die gaan ze nu lekker maken met de voorkeuren, grotendeels, als hun partijprogramma te presenteren. Het partijprogramma is helemaal niets meer dan een lijstje met voorkeuren die als het mogelijk zou zijn in de onderhandelingen misschien eventueel voor een gedeelte gerealiseerd zou kunnen worden. Dit lijstje herhalen de nieuwe kandidaten voor de 2e kamer als een soort mantra de maanden voor 15 maart 2017, ze gaan er soms zelf in geloven.

Is het niet mogelijk om sommige harde en duidelijke verkiezingsbeloften gerealiseerd te krijgen dan moet de consument/stemmer dit maar begrijpen. Reclamebureaus worden ingezet om dat alles zo leuk mogelijk bij de doelgroep over te brengen. De juiste teksten in de goede context op het juiste moment, de reclame-boys & girls zijn ervaren en deskundig en verkopen alles als het nodig is. Neem jij dit circus nog steeds serieus? Nee toch, ik vermoed dat veel politici diep in hun hart er ook niet blij mee zijn maar ze kunnen niet anders. Heb jij wel eens naar het tv-programma ‘De Fractie’ link gekeken, de kijker begrijpt steeds beter hoe het werkt in Den Haag.

Maar ja, hoor ik je denken, waar moet ik dan op stemmen 15 maart 2017? Heel eenvoudig, volg je hart. Iedere keer dat jij de laatste 4 jaar iets meekreeg over de huidige politieke activiteiten, kreeg jij daar een gevoel bij. Blij, juist niet of misschien een beetje. Iedereen begrijpt dit, laat je gedachten gaan en je zult weten wie er boven aan jouw lijst staat en wie de hekkensluiter is. Stem op partij nr 1 en je zult blij en grotendeels tevreden zijn en hebt veel tijd overgehouden om i.p.v. verkiezingsblabla in de media leuke dingen te doen. Sporten, lezen en slapen bijvoorbeeld is ook fijn. En stemmen moeten we natuurlijk gewoon gaan doen in maart, het is niet veel één stem in 4 jaar maar veel meer dan waar mensen in minder democratische landen ruimte voor krijgen, volg je hart.               Cor van der Kaaij 2016-06-25

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.